Recenze na knihu Jiskra v popelu

Autor: Sabaa Tahir
Počet stran: 456
Rok vydání: 2016 (v originálu 2015)

Ahoj, vítám vás u moji další recenze, dneska na Jiskru v popelu.

Anotace: Své tělo a krev zaslibte Impériu. Srdce si však ponechte.

Sirotek bojující za svou rodinu. Voják bojující za svobodu. Jiskra v popelu je epická fantasy, která se odehrává v brutálním světě připomínajícím Římskou říši.

Laia je dívka z lidu Učenců, který žije pod krutou nadvládou válečnického Impéria. Když je její bratr zatčen za velezradu, nabídnou jí učenečtí povstalci bojující proti Impériu dohodu: pokud se nechá prodat jako otrokyně na imperiální vojenskou akademii Šerosráz a bude pro ně špehovat, odboj zachrání jejího bratra před popravou.

Elias, nejlepší voják na šerosrázské akademii, je znechucený pronásledováním a zabíjením Učenců a rozhodne se dezertovat. Než však stačí utéct, dostane příkaz zúčastnit se zkoušek, nemilosrdného klání, z něhož má vzejít nový válečnický císař. Prohrát znamená okamžitou smrt, zvítězit znamená ztratit vlastní duši.

Když se Laiiny a Eliasovy cesty na Šerosrázu zkříží, oba zjistí, že jejich osudy jsou propletené víc, než by si kdy dokázali představit, a že jejich rozhodnutí může změnit budoucnost celého Impéria.
Kniha je vyprávěna z pohledu dvou lidí. Laiy a Eliase.

Laia je dívka z lidu Učenců, bydlí s prarodiči a svým bratrem Darinem. Jednoho večera k ním vtrhnou lidi z Impéria, aby si odvedli Darina za velezradu. Laia chce bratrovi pomoct, ale Darin ji řekne ať uteče. Laia si potom uvědomí, že tam bratra neměla nechat a tak se rozhoduje co podnikne, zatímco Darina odvážejí a jejich dům hoří. Laia je rozhodnuta vydat se najít Odboj aneb organizaci, která je proti Impériu. Myslí si, že ji pomůžou. Potom, co je najde jí nechtějí pomoct, ale Laia jim řekne o svých rodičích a Odboj nad tím přemýšlí. Nakonec Laie pomůžou, ale máto háček. Mezitím jak budou jejího bratra osvobozovat, tak musí pracovat na Šerosrázské Vojenské Akademii jako špeh. Laia to příjme a oni ji tam odvedou jako otroka. Stane se tam služkou velitelky, která se svými otroky nejedná pěkně. Laila si protrpí hodně hrozivých věcí.
   Elias je kluk, který je na Šerosrázské Akademii. Na Šerosrázské Akademii jsou pouze kluci, až na jednu dívku. Do Akademie je přivedou v šesti letech a dalších čtrnáct let je tam cvičí na Masky. Masky jsou vojáci, kteří potrestávají Učeneckou komunitu.Eliasova nejlepší kamarádka je Helena. Elias je rozhodnut, že uteče,ale plánu mu překazí augur. Auguři jsou lidé, kteří umí číst myšlenky a ví, co se stane s lidmi v budoucnosti. Augur mu navrhne, ať zůstane a potom bude žít v klidu. Elias ho tedy poslechne. Elias se potká v Akademii s Laiou.  V dni, kdy se všichni kluci, kteří už končí se studiem a stávají se z nich oficiálně masky, tak čtyři nejlepší vyberou do zkoušek. Budou čtyři zkoušky a ten kdo vyhraje, tak se z něho stane Velitel a druhý s nejlepším výsledkem bude jeho krkavec. Elias potom bude muset být popraven, ale Laia ho osvobodí. Nakonec spolu utíkají před Impériem.

Kniha byla úžasná. Líbilo se mi na ni, že byla vyprávěna z dvou pohledů, takže jsme mohli nakouknout do života jak Laiy, tak i Eliase. Autorka uměla dobře popsat jak jejich pocity, tak i Celý ten svět. Na začátku knihy jsem si říkala že kniha je dobrá, ale něco mi tam chybí. Potom, jak se Elias s Laiou potkali na Akademii, tak jsem tu knihu milovala. V knize nechyběl ani milostný trojúhelník, ale nevadil mi. Já jsem už od začátku byla v družstvu Elias a Laia.
   Celý ten svět, kde se příběh odehrával byl fantasticky promyšlený. Nejvíc ale miluju ty mapy v knize. Je tam mapa tich různých měst a krajiny, kde se příběh odehrává a i Šerosrázské Vojenské Akademie, takže si to vše můžete pěkně představit.
   Postavy byly také výborně promyšlené. Laia byla nejdřív vyděšená, ale co jsem na ni obdivovala, tak to, že by pro svého bratra udělala cokoli. Elias byl zase strašně hodný a ty chvilky s Laiou byly pro mě úplně nejlepší.

Knihu hodnotím pozitivně a za její promyšlený svět a mnoho dalších věcí jí dávám 5 hvězdiček.

Děkuji knihkupectví Martinus za poskytnutí téhle knihy. Odkaz na knihu je zde http://www.martinus.cz/?uItem=216007 .
Odkaz na Martinus je zde http://www.martinus.cz/ .